hirdetés
Életmód

Még szezonja van a padlizsánnak – Ezért érdemes bátran fogyasztani

A padlizsán hazai szezonja általában augusztustól októberig tart, vagyis cseppet sem vagyunk még elkésve azzal, hogy minél gyakrabban fogyasszuk ezt az értékes tápanyagokkal és rostokkal teli, alacsony kalóriatartalmú zöldséget.

Még szezonja van a padlizsánnak – Ezért érdemes bátran fogyasztani
hirdetés

Egy átlagos adag padlizsán tartalmazza a felnőttek számára ajánlott napi rostbevitel, rézbevitel, B-6-bevitel, magnéziumbevitel, illetve tiamin-bevitel legalább öt százalékát, azon felül pedig még más vitaminok és ásványi anyagok is vannak benne. Ráadásul a padlizsánban még antioxidánsok is találhatóak, amelyek a szervezetben található szabadgyökök megkötésében hasznosak, s ezáltal csökkentik bizonyos betegségek kockázatát, mivel mérséklik a sejteket érő károsodást – írja a MedicalNewsToday.

A padlizsánjót tesz a szív-és érrendszer egészségének is, hiszen sok kálium, rost, C-vitamin, B6-vitamin és antioxidáns is található benne, valamint a benne található sok rostnak köszönhetően még a koleszterin-szintet is megfelelő szinten segíthet tartani. Egy 2014-es tanulmányban ez utóbbi feltételezést részben bizonyíthatták is, hiszen csökkent a padlizsánban található egyik összetevő hatására a „rossz” koleszterin szintje.

A padlizsánban lévő polifenolok némi védelmet nyújthatnak a daganatos betegségek ellen is, valamint a padlizsánban megtalálható antociánok bizonyos szintig akadályozhatják az új erek formálódását a daganaton belül, csökkenthetik a gyulladást, és blokkolhatják a rákos sejtek terjedését okozó enzimeket.

Állatokon végzett kísérletek azt látszottak alátámasztani, hogy a padlizsán héjában található antociánok védhetik az agysejtek membránját a szabad gyökök okozta károsodástól, illetve a nazunin nevű antioxidáns segíthet a sejtek számára a tápanyagok pótlásában és az anyagcserében. Az antociánok továbbá mérsékelhetik az idegi gyulladásokat és javíthatják az agy vérkeringését, ami különösen idősebb korban jelenthet sokat az agyműködés egészségének szempontjából.

Mivel a padlizsánban alapvetően kevés a kalória – nyilván, ha rántjuk, akkor ez már nem sokat számít majd, de gondolkozzunk most más elkészítési módokban –, emellett pedig sok a rost, ezért az ideális testsúly megtartásában, elérésében is a „barátunk lehet”.

Ha pedig mindez nem volna elég, a padlizsánban még jelentősebb mennyiségű lutein és zeaxantin is található, amelyek**a szem egészségének megtartásában lehetnek fontosak.**A lutein kiemelten az időskori makula-degeneráció ellen nyújthat bizonyos szintű védelmet.


hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés