hirdetés
TechTud

Aki ebben az időpontban tér aludni, kisebb eséllyel szenved el szívrohamot

Egy 88 ezer önkéntes bevonásával végzett kutatás arra az eredményre jutott, hogy kedvez a szív egészségének, ha valaki általában este 10 és 11 óra között tér aludni.

Aki ebben az időpontban tér aludni, kisebb eséllyel szenved el szívrohamot
hirdetés

A kutatócsoport úgy véli, hogy amiatt csökkenhetett az érintett időpontban elalvók esetében a sztrók és a szívroham kockázata, hogy szinkronba tudták hozni az alvásidejüket a szervezetük belső órájával – írja a BBC hozzátéve, hogy a test huszonnégy órás ritmusa igen fontos a jóllét és az éberség szempontjából is, de többek között még a vérnyomásra is hatással van.

A tanulmányt az European Heart Journal nevű lapban publikálták. A kutatók egy karórához hasonlatos eszköz használatával tudtak információt nyerni az önkéntesek alvási és ébrenléti idejéről hétnapos periódusokban.

Az önkéntesek szív- és érrendszert érintő állapotát aztán átlagosan hat éven át követték nyomon. A vizsgált 88 ezer ember közül összesen valamivel több, mint háromezren szenvedtek újonnan kialakult szív- és érrendszeri betegségben a felmérés végeztéig.

Ami viszont érdekes, hogy ezen esetek közül több is olyan személyeket érintett, akik az ideális este 10 és 11 óra közötti időpontnál korábban tértek aludni az előzőleg vizsgált időszakban. Az összefüggés még akkor is fennállt, amikor az alvás hosszát és annak rendszertelenségét, mint lehetséges torzító tényezőket kizárták. Más tényezőket – például az egyes embereket érintő magasabb szív- és érrendszeri kockázat, a testsúly, a koleszterinszint és az életkor – is megpróbáltak figyelembe venni.

hirdetés

Noha közvetlen ok-okozati összefüggést nem vonhatnak le az eredményekből, a kutatók hangsúlyozták, hogy megfigyelésük szerint a korán vagy későn elalvók esetében volt nagyobb kockázata a belső óra felborulásának, ami pedig negatívan hatott a szív- és érrendszerük egészségére.

A legnagyobb kockázatot egyébként az éjfél utáni elalvás jelentette, aminek feltehetőleg az az oka, hogy aki ilyenkor hajtja álomra a fejét, feltehetőleg átalussza a reggeli napfény megjelenésének idejét is, ami mintegy „átállítja” a belső órát.

Noha a kutatás eredményei kétségtelenül érdekfeszítőek lehetnek, továbbra sem feledhetjük, hogy az alváson kívül számos más tényező is nagyban befolyásolja a szív- és érrendszer egészségét, ide értve egyebek mellett a testsúlyt, a táplálkozást, a vérnyomást és az általános életmódot is.

(A borítókép forrása: pixabay.com / Katniss12)


hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés