hirdetés
Kultúra

Meghalt a matróz, akit a Times Square-en készült csókolózós fotóról ismert a világ

95 évesen meghalt George Mendonsa, a matróz, akit a New York-i Times Square-en lefotózott csókja tett híressé a II. világháború végén.

Meghalt a matróz, akit a Times Square-en készült csókolózós fotóról ismert a világ
hirdetés

A híres fotó, amelyen a matróz egy számára ismeretlen 21 éves nőt – Greta Zimmer Friedmant – csókol meg, a Japán felett aratott győzelem napján (VJ Day) született, s később ennek az időszaknak az egyik legikonikusabb, legszélesebb körben ismert képévé vált.

Sharon Molleur, George Mendonsa lány elmondta, hogy apja egy rohamot követően a vasárnapi napon hunyt el – írja a BBC. Halálát megelőzően egy middletowni gondozó otthonban szenvedett el egy esést.

A képet Alfred Eisenstadt készítette több másik, az ünneplő embereket megörökítő fotó mellett, amelyeket a Life magazin közölt aztán le. A fotó másik „főszereplője”, Greta Zimmer Friedmant 2016-ban hunyt el, ekkor kilencvenkettő éves volt.

Maga a fotós egyébként nem árulta el a képein csókolózó emberek nevét, így még évekig rejtve maradt a kilétük a nyilvánosság előtt. Alfred Eisenstadt mindenesetre elárulta, hogy 1945. augusztus 14-én egy olyan matrózra lett figyelmes, aki valahány fiatal nőt meglátott, odarohant, s megcsókolta.

hirdetés

A fotós ezt látva igyekezett követni a matrózt, de sokáig nem sikerült olyan képet készítenie, amely igazán elnyerte volna a tetszését. Egyszerre azonban látta, hogy a férfi „valami fehéret ragadott meg”, és megfordulva sikerült elkapnia a pillanatot, amikor a matróz egy ápolónőt csókol meg éppen.

„Ha sötét ruhában lett volna, soha nem készítem el ezt a képet”

– emlékezett vissza Eisenstadt.

A fogorvosi asszisztensként dolgozó nő egyébként egészen az 1960-as évekig nem is tudott a fotó létezéséről, amikor azonban a képről kérdezték, azt mondta, hogy

„ez nem igazán egy csók volt, hanem mindössze valaki ünnepelt. Nem volt egy romantikus esemény”.

A fotónak természetesen bírálói is akadtak, és noha a többség továbbra is elsősorban az öröm megnyilvánulását látja a jelenetben, például a Time Magazin a közelmúltban úgy ítélte meg a képet, mint egy „nagyon is nyilvános zaklatás” dokumentációját.

hirdetés

hirdetés

További híreink
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés